Kaupan työntekijän osaamistarpeet tulevaisuudessa

1.
digitalisaatio= Tarkoittaa erilaisessa muodossa, kuten kuvana, tekstinä tai äänenä olevan analogisen informaation muuttamista digitaaliseen muotoon elektronisten välineiden avulla siten, että informaatiota voidaan käsitellä, varastoida ja siirtää digitaalipiirien sekä digitaalisten laitteiden ja tietoverkkojen avulla.

pirstaloituminen= Asiat jakautuu pienempiin osiin.

monikulttuurisuus= Etninen monimuotoisuus sekä harjoitettu monikulttuurisuuspolitiikka.

lokaali= Paikallinen

globaali= Maailmanlaajuinen

omni-kanavaisuus= Moni kanavaisuus. Organisaatio kohtaa asiakkaan yhtenäisellä tavalla kaikissa palvelukanavissa, sekä fyysisissä että sähköisissä. Asiakkaalle mahdollistetaan siirtyminen palvelukanavasta toiseen mahdollisimman saumattomasti ja huomaamattomasti. 

Y-sukupolvi= Yhdysvalloissa ja Euroopassa 1980-1990 luvun välillä syntynyttä sukupolvea.

2.
Millaisessa kaupassa tulevaisuudessa tehdään töitä? 

Tulevaisuuden kaupassa tärkeässä asemassa on tietointensiivisyys, juostavat työnkuvat, projektiluonteisuus, arvaamattomat muutokset, kuluttajien pirstaloituminen ja rooli kumppanina, tehokkuus, läpinäkyvyys, ilmastonmuutos, kriittisyys, merkitys -ja arvopohjaiset valinnat, yhteensopivat järjestelmät sekä toimialaliukumat. 

Miten tilannetta muuttavat etenevä digitalisaatio, pirstaloituva asiakaskunta, polarisoituva henkilöstö ja muuttuva kilpailu- ja myymäläympäristö?

Digitalisaatio
- Sisäiset prosessit ja älytekniikka kaupoissa
- Mobiililaitteet ja internet asiakkaan kämmenellä

Pirstaloituva asiakaskunta
- Arvoperusta
- Kulttuuriperusta
- Osaamisperusta
- Elämys/merkitys/uutuushakuisuus/yksilöllisyys/entiseen ankkuroituvat
- Erilaiset kolmannen elämän toimijat

Polarisoituva henkilöstö
- Vakinaiset ja osa-aikaiset työsuhteet kehittyvät samanaikaisesti
- Professionalisaatio ja läpikulku
- Sitoutuminen työhön vaihtelee suuresti
- Nuoret ja seniorit

Muuttuva kilpailu -ja myymäläympäritö
- Toimialaliukumat laajenevat
- Kauppabrändit kehittyvät
- Palvelupaketit/lisäpalvelut/palvelupisteet yleistyvät
- Ketjuohjaus tiivistyy ja monimuotoisuus
- Kauppa monikanavaistuu
- Kauppaa säädellään 
- Turvallista kauppaa kehitetään
- Lokaali ja globaali markkinat kehittyvät

3. 

Millainen kaupan ammattilainen sinä haluaisit olla ja miksi?
Projektivastaava, haluisin olla siksi koska haluan organisoida jotain isompia projekteja ja saan tehdä jotain hyödyllistä sekä minun taitoani hyödynnetään.

4.

Mitä tarkoittaa T-osaaminen. Millaista T-osaamista Hämeenlinnan seudulla kaivattaisiin?
Moniosaamisen ja siihen yhdityvän erikoistaidon tuottama uusi osaaminen. Erikoisosaamista tarvittaisiin enemmän urheilunparissa. Olisi mukavaa, jos Hämeenlinnassa olisi urheilukauppa, jossa myytäisiin fitnes-vaatteita ja siellä annettaisiin neuvoja kuntosali osaamiseen ja onnistumiseen. 

5.

Mitkä ovat viisi tärkeintä kaupan toimintaan vaikuttavaa tekijää, jotka muuttuvat vuoteen 2015+?
- Kansainvälistyminen
- Väestörakenteen muutos ja polarisoituminen
- Vastuullisuus ja kestävä kehitys
- Digitalisoituminen
- Verkostuituminen
- Toimialaliukumat

Etsi netistä pidemmälle tulevaisuuteen meneviä ennusteita. Ovatko osaamistarpeet niissä muuttuneet? Miten?
- Asiakaspalveluosaaminen
- Vahva tehtävän edellyttämä tuotetuntemus
- Myyntiosaaminen
- Tiimityötaidot ja tiiminvetotaidot
- Perehdytysosaaminen
- Toimintaympäristön tuntemus
- Pitkien arvoketjujen osaaminen
- Matemaattiset taidot
- Sähkökoisen kaupan osaamista
Tulevaisuudessa panostetaan enemmän yksilöllisen ihmisen toimintatapoihin. 



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti